woensdag 3 oktober 2012

Epic Fudge Cake

Het gebeurt mij niet vaak.. Maar deze taart was zelfs voor mij érg heftig. hij is zó chocolaty en zó romig dat 1 echt stuk taart gewoon te veel is. Het probleem was alleen.. Hij was zó lekker dat je wel je stukje op wil eten. Om vervolgens met een complete sugarcrash op de bank te zakken en zeker een uur niet meer aanspreekbaar bent.

 Ik denk dan ook dat dit recept te heftig is om taartpunten en zelfs brownie vormpjes uit te snijden. Dus ik zat te denken, hoe kan ik recept wel blijven gebruiken. Want het is zonde om hem nooit meer te maken. Daar is die veel te lekker voor. Dus! mijn idee voor de volgende keer, is er bonbonblokjes uit te snijden en dan voor de helft te dippen in gesmolten chocolade!:) Dan moet je alleen nog proberen niet teveel van de bonbons te snoepen. Want jeetje, wat ongelooflijk lekker is dit!!
 De volgende keer ga ik wel proberen een recept te maken, waarvan een heel stuk niet meteen suikerziekte veroorzaakt;)



Ingredienten:

-200g roomboter
-500g chocolade (ik heb alleen puur gebruikt, maar je kunt natuurlijk ook een deel vervangen door melk)
-3 grote eieren
-3 eigelen
-150g bruine basterdsuiker
-100g kristalsuiker
-100g bloem
-50g volkorenmeel
-25g cacao
-citroensap
-vanille
-zout 
-Addings (ik gebruikte 3 kleuren chocolate chips, hazelnoten en pindakaaschips. Maar dit kan natuurlijk alles zijn wat jij lekker vind. Bijvoorbeeld je favoriete likeur of als je het echt decadent wil maken bevroren candybars; Rolo, mars, milky way etc.)
(evt. extra witte en melk chocolade reep)

Bereiding:

Zet de oven op 230C.

Hak de hazelnoten in stukjes en rooster ze 10 minuten en laat afkoelen.

Smelt de roomboter au bain marie

Los in de boter de chocolade op en meng hier de basterdsuiker doorheen, tot het is opgelost.

meng in een aparte kom de eieren, eigelen, kristalsuiker, citroensap, vanille, cacao en zout.

Voeg hier het gesmolten chocolade mengsel aan toe.

Roer de bloem en meel erdoorheen. 

schep je addings erdoor.

Bak 30 minuten op 230C. De taart is klaar als het midden nog een beetje beweegt en er aan een satéprikker alleen nog wat vochtige kruimels blijven plakken.

 Vervolgens heb ik meteen toen het uit de oven kwam in het midden gesmolten witte chocolade in het midden van de taart gegoten en hier melk chocolade overheen geraspt (zodat het weer de zelfde kleur krijgt als de taart) Dit geeft een ontzettend leuk verrassingseffect! En stukjes chocolade rondom gelegd. Door de hitte smelten die wat hele krokante stukjes geeft. 




Tips:
- het zuur van de citroensap bij de eieren gooien zorgt ervoor dat de gluten sneller vormen en stevig worden. Dit zorgt ervoor dat je een taart krijgt en geen pudding;)

-Als je 100 gram chocolade niet mee smelt en de bloem vervangt door zelfrijzend bakmeel wordt je taart al een stuk luchtiger. Dan is een heel stuk waarschijnlijk al veel beter te hanteren.

-Als je de taart in bonbonstukjes snijd kan je ze dippen in getemperde chocolade:) Dat geeft een heerlijk krokant korstje. Ik zal in een van mijn volgende blogs wel uitleggen hoe je chocolade moet temperen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten